Jak usunąć rdzę z samochodu?

Pierwsze oznaki korozji na samochodzie wymagają szybkiego i zdecydowanego działania. Zaniedbanie pojawiających się ognisk rdzy może bowiem doprowadzić do znacznego osłabienia metalowych elementów, a nawet ich całkowitego zgnicia. Zależnie od rozmiaru ubytków, możemy zlikwidować je sami bądź zdecydować się na oddanie samochodu w ręce specjalisty. Jak usunąć rdzę z samochodu?

Samodzielna likwidacja rdzy na karoserii

Regularna kontrola stanu nadwozia pozwoli na szybkie wykrycie ewentualnych rozwijających się ognisk rdzy. Przystępując do inspekcji pojazdu, powinniśmy go uprzednio starannie umyć, usuwając z niego zanieczyszczenia, sól drogową i błoto. Następnie fragment po fragmencie obejrzyjmy wszystkie metalowe elementy – maskę i tylną klapę, drzwi, nadkola, a także słupki i progi, w szczególności skupiając się na ich krawędziach. Jeżeli wykryliśmy ślady rdzy, należy jak najszybciej rozpocząć ich likwidację. Za pomocą papieru ściernego o małej gradacji delikatnie oczyszczamy najbliższą okolicę ogniska, a następnie odtłuszczamy obszar używając benzyny ekstrakcyjnej. W przypadku większego ubytku uzupełniamy go z użyciem szpachli epoksydowej, po jej utwardzeniu starannie wygładzając opracowywaną powierzchnię.

Niekiedy może zdarzyć się, że rdza doprowadziła do całkowitego odpadnięcia fragmentu blachy na wskroś. W takiej sytuacji konieczne będzie wypełnienie dziury z użyciem maty szklanej i żywicy epoksydowej. Docinamy na wymiar fragment maty nasączonej żywicą, a następnie przyklejamy ją w miejscu ubytku. Po jej wyschnięciu nakładamy w ten sposób kilka warstw, po czym wyrównujemy je szpachlą poliestrową i papierem ściernym.

Bez względu na rozmiar ubytku i wybraną metodę jego wypełnienia, kolejnym krokiem będzie naniesienie kilku warstw lakieru dobranego kolorystycznie do barwy pojazdu. Do tego celu używamy podkładu, lakieru bazowego oraz bezbarwnego. Możemy zdecydować się na preparat aplikowany pędzlem bądź w sprayu. Wskazane będzie zastosowanie przynajmniej 3-4 warstw, oczekując na wyschnięcie każdej z nich przed nałożeniem następnej powłoki. Po ich całkowitym wysuszeniu auto ponownie będzie zdatne do eksploatacji, a ryzyko jego skorodowania – tymczasowo zminimalizowane.

Kiedy warto oddać auto do specjalisty?

Niekiedy zdarza się, że postępująca korozja doprowadziła do znacznych zniszczeń w blacharce lub konstrukcji pojazdu. Jeżeli zauważymy przegnicie na wskroś metalowych elementów i nie czujemy się na siłach, by samodzielnie uzupełnić ubytki, warto skorzystać z pomocy specjalisty – blacharza i lakiernika. Posiadają oni odpowiednią wiedzę i narzędzia, by wykonać staranną naprawę skorodowanych fragmentów, przywracając autu dawną świetność. Jednocześnie dzięki dużemu doświadczeniu są oni w stanie podpowiedzieć, kiedy warto będzie wymienić zardzewiały element na nowy. W przypadku znacznych ubytków zastosowanie nowego nadkola czy tylnej klapy może być bardziej opłacalne lub wręcz niezbędne, a zarazem skutecznie wydłużyć przydatność samochodu do dalszej eksploatacji.

Rdza to zjawisko, które może pojawić się zarówno na starszych, jak i młodszych samochodach – zależnie od jakości ich blacharki oraz sposobu użytkowania. Odpowiednio wczesna reakcja i wykrycie nieprawidłowości umożliwi łatwe usunięcie defektu i uchronienie auta przed dalszą degeneracją. Zaniedbane ogniska rdzy mogą natomiast doprowadzić do zgnicia metalu na wskroś, nierzadko generując konieczność całkowitej wymiany uszkodzonego elementu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *