Jak radzić sobie ze stresem w pracy?

Ogłoszenia o pracę zazwyczaj zawierają wymóg umiejętności radzenia sobie ze stresem. Na etapie rekrutacji chyba nikt nie zastanawia się jednak nad tym, co to właściwie oznacza. Tym bardziej, że większość ofert kwitowana jest stwierdzeniem, że kandydat stanie się częścią zgranego zespołu, którego członkowie posłużą mu wsparciem. Już w pierwszych dniach w nowym otoczeniu często okazuje się, że wykonywaniu zawodowych obowiązków stale towarzyszą nerwy. Jak sprawić, by ten problem zniknął?

Stres w pracy

Przyznanie się do słabości

Najbardziej oczywiste rozwiązanie dla wielu może wydawać się najtrudniejsze. Jeżeli stres w pracy jest wynikiem niewiedzy, powinniśmy nauczyć się prosić o pomoc. To naturalne, że na początku poznajemy swoje obowiązki i uczymy się, jak prawidłowo je wypełniać. Każdy kiedyś zaczynał. Absolutnie nie powinnyśmy się zatem obawiać rozmowy z nowymi kolegami na ten temat. Jeżeli zespół rzeczywiście jest zgrany, wkrótce stres odejdzie w zapomnienie.

Spokojna rozmowa z przełożonymi

Zdarza się jednak tak, że to współpracownicy są źródłem napięć i to oni rzucają nam kłody pod nogi. W wielu firmach przełożeni wymagają, by ich podwładni cały czas pracowali na najwyższych obrotach. W takich przypadkach atmosfera z pewnością nie sprzyja efektywności. Jeżeli dotyczy nas jedna z opisanych tu sytuacji, poprośmy szefa o rozmowę. Gdy spokojnie przedstawimy swoje argumenty, być może wspólnie uda się nam wypracować kompromis.

Inwestycja w samego siebie

Jeśli pracujemy już na danym stanowisku od dłuższego czasu, a mimo to do pracy przychodzimy z poczuciem niepewności, pomyślmy o inwestycji w siebie. Potrzeba samorozwoju i ciągłego poszerzania zawodowych kompetencji to powód do dumy. Możemy zapisać się na studia podyplomowe lub kurs internetowy. Doskonałym rozwiązaniem jest zorientowanie się, czy w budżecie naszej firmy zostały uwzględnione szkolenia pracownicze. Wówczas możemy ubiegać się o dofinansowanie. Profesjonalne warsztaty to bardzo mocny punkt w CV. Jeżeli więc w przyszłości zdecydujemy się na zmianę pracodawcy, będzie nam łatwiej.

Zdrowy tryb życia

Powinniśmy zdać sobie sprawę z faktu, że nieustanne napięcie emocjonalne może być spowodowane także czynnikami innymi niż sama praca. Jeżeli stres zajadamy przetworzonym jedzeniem i słodyczami, tylko pogarszamy swoją sytuację. Niezdrowa żywność sprawia, że trudniej jest nam zebrać myśli i skupić się na powierzonych nam zadaniach. Szybciej się męczymy, doskwiera nam częsty ból głowy lub żołądka. Zmieńmy to! Spróbujmy chociaż w osiemdziesięciu procentach odżywiać się zdrowo. Zamiast batonów na przerwach podjadajmy orzechy oraz owoce. Lunch w fastfoodowej restauracji zamieńmy na pieczony kawałek białego mięsa i warzywa.

Uwolnienie negatywnych emocji

Stres towarzyszący nam w pracy bardzo często przynosimy niestety do domu. Problem ten zaczyna więc dotykać także naszych bliskich, nawet jeżeli tego nie chcemy. Wypróbujmy różnych sposobów na pozbycie się negatywnych emocji. Możemy zacząć uprawiać sport, czytać książki, wyjeżdżać z rodziną na wycieczki. Gry komputerowe czy wędkowanie to kolejne z aktywności, które pomogą nam uporać się z ciągłym napięciem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *